Arbeta som anteckningsstödjare eller mentor
anteckningsstödjare
Anteckningshjälp är ett värdefullt stöd för en student som på grund av funktionsnedsättning har svårigheter att föra egna anteckningar vid föreläsningar. Som anteckningsstödjare delar du dina anteckningar från föreläsningar med en eller flera studenter.
Att vara anteckningsstödjare
Vad innebär uppdraget som anteckningsstödjare?
Uppdraget innebär att anteckna på kursens alla föreläsningar, oavsett om de hålls på campus, på distans eller är förinspelade. Uppdraget omfattar endast att dela anteckningarna, inte att gå igenom dem med mottagaren.
Arbetsmetod
Anteckningarna ska helst vara skrivna på dator för tydlighetens skull. Det finns inga mallar för hur anteckningarna ska se ut, men det är viktigt att få med den information som läraren ger utöver vad som står i åhörarkopian.
Anteckningarna ska bara delas för de föreläsningar där studenten har närvarat.
Anteckningaran ska skickas med mejl till studenter som samordnaren för riktat pedagogiskt stöd har tilldelat dig. De ska skickas inom 24 timmar efter avslutad föreläsning.
Arvodering och intyg
Arvodet för uppdraget är 4 000 kr för en termin med heltidsstudier, motsvarande 30 högskolepoäng. Utbetalningen sker efter att uppdraget har slutförts.
Om vi bedömer att arbetet inte motsvarar de kvalitetskrav som ställs, eller om riktlinjerna ovan inte följs, kan vi behöva avsluta uppdraget. Uppdraget upphör också om behovet av anteckningsstöd på den aktuella kursen inte längre finns.
Om du av någon anledning behöver avsluta uppdraget i förtid, justeras ersättningen så att den motsvarar den tid du faktiskt arbetat. Om uppdraget avslutas inom två veckor från det att du påbörjat det, kommer ingen ersättning att utgå. Detta beror på att uppdraget då inte hunnit uppfylla villkoren som överenskommits.
När ditt uppdrag är avslutat kan du vid begäran få ett intyg på att du har varit anteckningsstödjare.
Anmäl ditt intresse
Om du är intresserad av att arbeta som anteckningsstödjare kan du anmäla ditt intresse via mejl till riktatstod@mchs.se. Därefter kommer du att bli kontaktad av samordnaren för riktat pedagogiskt stöd för mer information.
mentor
Som mentor är det din uppgift att vara ett stöd till studenten, till exempel med planering och strukturering av studierna.
Att vara mentor
Vad innebär mentorsuppdraget?
Det handlar vanligtvis om att hjälpa studenten med planering och strukturering av studierna, sätta upp delmål och komma i gång med uppgifterna. Det kan också röra sig om att gå igenom studieuppgifter, tolka innehåll och prioritera vad som är viktigast. Ibland kan det handla om att diskutera igenom de problem som finns i kurslitteraturen. Som mentor utgår du från vad studenten har behov av.
Att vara mentor innebär inte att vara en extra lärare eller handledare, utan vikten ligger på att stötta och ge studenten hjälp till självhjälp.
Hur går mentorskapet till?
Som mentor träffar du studenten som har behov av stöd 1–1½ timma i veckan. Det är möjligt att vara mentor till flera studenter, men alla träffar sker enskilt.
Vad krävs för att bli mentor?
För att bli mentor är det önskvärt att du har avverkat minst två terminer av högskolestudier och att du själv har en fungerande studiesituation. Du bör vara en empatisk person med förmåga att strukturera och planera.
Mentorsuppdraget är både roligt och givande, och ger värdefulla erfarenheter för dina studier och ditt framtida yrkesliv.
Arvodering och intyg
Arvodet för uppdraget är 6 000 kr per student för en termin med heltidsstudier, motsvarande 30 högskolepoäng. Utbetalningen sker efter att uppdraget har slutförts.
Om du av någon anledning väljer att avsluta ditt uppdrag i förtid kommer ersättningen att justeras.
När ditt uppdrag avslutas får du ett intyg på att du har varit mentor vid Marie Cederschiöld högskola. Att ha varit mentor under studietiden är en merit i ditt framtida yrkesliv.
Anmäl ditt intresse
Om du är intresserad av att arbeta som mentor kan du anmäla ditt intresse via mejl till riktatstod@mchs.se. Därefter kommer du att bli kontaktad av samordnaren för riktat pedagogiskt stöd för mer information.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 14 januari 2025