MENY
Här hittar du svar på vanliga frågor om våra utbildningar i socialt arbete på avancerad nivå.
Institutionen för socialvetenskap har följande utbildningar på avancerad nivå:
Våra utbildningar i socialt arbete på avancerad nivå har endast antagning till vårterminen.
För våra program och kurser krävs både grundläggande behörighet och särskild behörighet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. För mer information se under respektive program på hemsidan
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
För antagning till magisterprogrammet i socialt arbete med fördjupningsområdet våld i nära relationer krävs en socionomexamen eller kandidatexamen från högskola (180 hp) varav minst 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
För att bli antagen till Masterprogram i socialt arbete med fördjupningsområdet det civila samhället krävs en socionomexamen eller kandidatexamen från högskola (180 hp) varav minst 90 hp i socialt arbete eller motsvarande.
För våra program på avancerad nivå har vi central antagning. Du ansöker via Antagning.se Länk till annan webbplats.. Observera att vi endast har antagning till vårterminen. Ansökningsperioden öppnar den 15 mars och stänger den 15 april.
Har du sökt till ett av våra program på avancerad nivå får du antagningsbeskedet via Antagning.se (Universitets- och högskolerådet, UHR). Det är viktigt att du inte glömmer att tacka ja eller nej om du blivit antagen eller står som reserv.
Alla antagna får ett mejl med information om kurs- eller programstart. När du tackat ja till din utbildning får du ett mejl med inloggningsuppgifter till våra system. Där hittar du information såsom studieguide, schema/kurstider och kursplan med litteraturlista.
Har du kommit in på utbildningen ska du i god tid ansöka om tillgodoräknande. Ansökan kan du få från studiehandläggarna eller hitta på studentwebben. Alla önskemål om tillgodoräknande lämnas in samtidigt till studiehandläggarna. Det är viktigt att all information som betygsunderlag, kursplaner och litteraturlistor bifogas med i ansökan, annars kan den inte behandlas. Mer information om ansökan finner du på blanketten.
Som student kan du ansöka om studieuppehåll om du skulle behöva ta en termin eller två ledigt från studierna. Ansökan kan du få av studiehandläggarna eller hittar på studentwebben. Studieavbrott innebär att du avsäger dig din plats på utbildningen och inte kan återkomma.
Obs! Har du precis blivit antagen till vårt program och vill du skjuta upp kursstarten ska du inte ansöka om studieavbrott. Istället ska du ansöka om anstånd, se nedan.
Om du har blivit antagen på en utbildning men inte kan ta platsen i anspråk den termin som utbildningen startar har du möjlighet att få anstånd med studiestarten, det vill säga att man skjuter upp studiestarten.
Om du vill ansöka om anstånd ska du inte registrera dig på din utbildning! En ansökan om anstånd kan inte beviljas om studierna har påbörjats och du är registrerad i Ladok på kurs eller program. Är du registrerad på utbildningen ska du ansöka om studieuppehåll, se ovan.
Högskolan erbjuder alla studenter att studera på lika villkor i en tillgänglig studiemiljö. Läs mer här.
Senast uppdaterad: .
vÅRA CAMPUS
Campus Ersta
Stigbergsgatan 30
Box 11189, 100 61 Stockholm
Campus Sköndal
Herbert Widmans väg 12
Box 441, 128 06 Sköndal
kontakt
Kontakt med lärarna
Studenter når lärarna bäst via lärplattformen Itslearning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Kontakt med studiehandläggarna
utbildningsstod@mchs.se
Kontakt med biblioteket
biblioteket@mchs.se
Kontakt med uppdragsutbildningen
uppdrag@mchs.se
Copyright © 2022 Marie Cederschiöld högskola. Alla rättigheter reserverade